Beri Lindon – Konformizam po Stenli Kjubriku

Филм „Бери Линдон“ представља екранизацију историјског епа, чији је аутор веома цењени писац деветнаестог века – Вилијам Мејкпис Текери. Тематика филма везана је за животни пут Редмонда Берија Линдона, и обухвата његову младост, обележену несрећном љубави у родној Ирској, учествовање у Пруско-француско-енглеском рату, његово дезертерство, и, на крају, брак са госпођом Линдон у Енглеској, као и његов сукоб са посинком.

Barry lyndon duel

Изузетно занимљиву причу, у трочасовном трајању, режирао је Стенли Кјубрик. Она је пуна комичних, животних преокрета који ни у једном тренутку нису последица врле памети главног јунака, већ чист сплет срећних околности. Бери Линдон је ортодоксни пример доконог човека без основних животних начела. То је улизица која увек, неким чудом, долази до свог циља. Конформиста у сваком погледу, он је прво војник на енглеској страни, а затим војни бегунац. У пруској војсци, у коју је пребегао, добија задатак да шпијунира свог земљака, након чега, неоптерећен моралним дилемама, пристаје да бежи са човеком кога је шпијунирао. Врло брзо након тога, постаје коцкар у високом друштву. Без чврстог физичког и моралног интегритета, Бери не преза да заведе госпођу Линдон док је њен муж болестан на смрт. После његове смрти он чак успева да добије титулу лорда. Врхунац Беријевог конформизма приказује сцена у којој он, након једног инцидента, ишибавши посинка, изјављује да никада није положио прут на једног лорда, али ако треба и на то ће се навићи. И ако би се могло рећи да је централни мотив овог измишљеног епа о појединцу опортунизам као главно средство за постизање успеха на основу чега неко хоће да постане господин само зато што је то у датом тренутку друштвено вредновано, филм нуди поруку да, у готово сваком друштвеном систему тривијалност, просечност и притворност воде животној сигурности. Доћи до богатства на овај начин представља најкраћи пут, али напослетку све креће низбрдо.Barry Lyndon konformizam

Имајући у виду друштвено историјски контекст, сам Кјубрик као да нас подучава да историјски догађаји, били они светског или мањег формата, у већини случајева нису резултат људске храбрости и добро промишљене акције, већ су то најбаналније ситуације где затечени појединац, уз много мање памети и уз далеко више (не)среће, доприноси коначном исходу догађаја. По истом моделу и Бери Линдон спасава пруског официра само зато што се ту случајно затекао, после чега бива овенчан са чак два ордена за храброст.

Бери Линдон је прича о сваком човеку и његовим слабостима. Његови напори и остварење циља, у овом случају стицање богатства, не доносе духовно испуњење већ испразну удобност, хедонизам и крајњу неспособност очувања иметка, која потпуно поништава сву енергију усмерну на његово стицање. И као епилог свему, греси Берија Линдона делимично бивају искупљени, али по изузетно високој цени.