Jasni sudionici pretrpljenog vremena izmedju ostalih jesu i iscrtane bore na čelu. Tomi Li Džons ih ima sasvim dovoljno da bi svojim monologom započeo novu ekspediciju braće Koen u sagledavanju ljudskog univerzuma. Snimljen u predelima zapadnog Teksasa, Tomi Li Džons (u ulozi šerifa) se opet našao u okruženju sličnom iz njegovog filma iz 2006. Tri sahrane Melkijadesa Estrade. Tom filmu život je udahnula novela čuvenog Giljerma Arijage, dok je braći Koen nadahnuća dala knjiga Kormaka Mekartija, nedavnog dobitnika Pulicerove nagrade i po mnogima, najvećeg američkog pisca današnjice (po njegovoj knjizi Blood Meridian, Ridli Skot snima sledeći film).

Film prati sudbinu siromašnog i tvrdoglavog američkog radnika (Džoš Brolin) koji lutajući pustinjom blizu meksičke granice nailazi na neuspelu narko transakciju: leševi ljudi i pasa, gomila droge i para. I tu počinje. Blesak u očima o boljem životu pri pogledu na 2 miliona dolara ali i početak nevolja koje se lepe za njega poput prašine po znojavoj koži.

Od tog trenutka, avanturu u našim glavama pravi neprestano iščekivanje progonjenog, serija sjajnih dijaloga i pogleda koji u jednom njihovom sjaju pričaju univerzalnu priču o ljudskoj prolaznosti i čežnje za dobrim starim vremenima, ispuštaju nemi krik nadnaravnog užasa i zla modernog sveta i nad njim prostiru neodredjene misli smisla sopstvene egzistencije.

Ko je odneo pobedu nad svojim životom? Gledajući na prvi pogled, možda samo prelepo usnimljeni predeli od strane Roger Deakinsa (iskusni engleski snimatelj, saradjivao s braćom na više njihovih filmova). Samo oni nedvosmisleno pokazuju svoju postojanost, moć i ispravnost. Nasuprot njihovoj stalnoj otvorenosti, ljudi su sebi u ovoj (kinematografskoj) imitaciji života postavili tesne okvire: ratni veteran, sada varioc, sa ženom u skučenoj prikolici, vlasnik benzinske pumpe koja se zatvara sa prvim nagoveštajima mraka, profesionalni ubica koji (moralne?-zvučalo bi kao neka crnohumorna šala iz filma) dileme rešava bacanjem novčića, šerif koji se nadao da će mu starost doneti spasenje.no-country-for-old-men-josh-brolin-with gun

Do cilja dolazi samo lik Havijer Bardema, prikaz savršenog profesionalnog ubice, uz pomoć principa lišenih emocija i sa geslom ’nijedna cena nije previsoka’, prolazeći na taj način kroz ovu pripovest pravo, direktno i sigurno poput pustinjskog autoputa na kojem je sejao smrt vazdušnim pištoljem.

Fantastična gluma i vešta kombinacija elemenata vesterna, noara, crnohumorne komedije i psihološkog trilera efikasno je podcrtana psihološkim portretisanjem protagonista što našem sigurnom položaju gledaoca pruža mogućnost za dva sata visoko estetskog uživanja, koliko film traje.

A kao i u realnom životu, kraj pripada snovima. Jutro je, a šerifove oči su umorne. Priča kako je sanjao svog oca. Njegovo telo prožimaju trzaji sudara različitih svetova i principa. Nesiguran pogled.
The End.

no-country-for-old-men-tommy lee jones

Dragan Dinic