Prvi tragovi života nastali su u vodi. Ova teorija o istorijskom razvoju svega živog na zemlji koja se po svojoj suštini ne razlikuje mnogo od biblijske “Knjige postanja” i dan danas čini osnovu mnogih naučnih i ostalih sistema koji pokušavaju da proniknu u tajnu stvaranja.

Upravo i jedna od početnih scena “OKEANA” prati kretanje vodozemca nalik pravom praistorijskom gušteru sugerišući gledaocu da je početak višemilionske evolucije (bar tako još uvek tvrdi nauka) započeo u bajkolikim morskim dubinama. “OKEANI” i jesu filmska bajka o stanovnicima tih dubina i jednog neverovatno raznolikog sveta kome ljudska ruka sve više oduzima bogatstva.

ocean-turtleNemojte očekivati od “OKEANA” tipičan dokumentarni film o podvodnom svetu gde ravnomerni glas naratora detaljno opisuje karakteristike svake vrste, niti film gde je cilj kamere objektivizacija tog istog sveta. Glas naratora je povremen i u ovom slučaju ima funkciju pisca koji iznosi krajnje ekspresionističko viđenje podvodnog sveta, dakle jedan subjektivan doživljaj, ukazujući na ličnu očaranost svega onoga što se dešava pred kamerom.

“OKEANI” predstavljaju snoliki kolaž podvodne flore i faune koji prevazilazi uobičajeno gledalačko iskustvo i pokreće poput uzburkanog mora ljudsku fascinaciju pojedinim oblicima života. Razigranost jata delfina, podvodni ples meduza ili trijumfalni marš kraba samo su deo impresivnog podvodnog scenaria.

Hipnotička fotografija i nadahnuta režija Žaka Perina (poznat po ulozi odraslog dečaka Totoa u Tornatoreovom remek delu “Bioskop Paradizo”) tvore jednu dokumentarnu poeziju sa transcendentalnim predznakom gde se zaista stiče utisak da je svaki snimljeni stvor ujedno i pravi glumac! Pa tako, na primer, ljubavna igra dveju sipa praćena sjajnom originalnom muzikom Bruno Kolea, ili vrtložni balet jata riba, su zadivljujuće slike pomorske operete nalik pravom pozorišnom komadu!

Žak Perin je u potpunosti uspeo da objektiv kamere pretvori u lično srce olovke koja crta i stvara jednu meditativnu dimenziju, kako on to kaže “lebdećeg univerzuma”, u kome su odnosi začuđujući ali i, možda, jedino mesto u kome se može naći pravo prostranstvo slobode.

“OKEANI”, pored svog akva-oniričkog uticaja na telo i um gledaoca, sadrže i jasnu ekološku poruku o neophodnosti očuvanja ugroženih vrsta na Zemlji. S druge strane, podsećaju čovečanstvo da suviše pažnje poklanja hladnom, beživotnom i preteće ćutljivom kosmičkom carstvu ne obazirući se dovoljno na nedokučivu šarenolikost i svu dramatičnost okeanskog carstva kao procentualno najzastupljenijeg dela Zemlje.

Dakle, “OKEANI” predstavljaju bravurozni spoj dokumentarnog zapisa i filmskog lirizma sa elementima magičnog pomorskog muzičko-scenskog dela.OCEANS-shark

S obzirom da postoje stvari za čiji opis nijedna postojeća reč nije dovoljna, a tu nesumnjivo spadaju i “OKEANI”, otvorite svoje srce, dušu i um, i dozvolite da se u njih uliju talasi morskih prerija koje nose sa sobom najfantastičnije sadržaje sa gotovo mitskim oblicima.