Pre 40 godina nastao je film JAHAČI NA DUGE STAZE Voltera Hila, jedan od najznačajnijih vesterna Novog Holivuda, koji je zamrlom žanru upumpao svežu krv i spretno spojio demitologizaciju i atrakciju, banditski porodični život i adrenalinsku pucačku akciju.

Kad je krenuo u svoju prvu vestern avanturu, Volter Hil je iza sebe imao već tri filma i nekoliko scenarija, između ostalih i za velikane sedme umetnosti (Sem Pekinpo, Džon Hjuston). Posle dva solidna, moglo bi se čak reći i diskretna predstavnika B filma neo-noar provenijencije (GVOZDENA PESNICA i VOZAČ), stigao je trijumf RATNIKA PODZEMLJA. Nakon toga neonska svetla, uličnu akciju, jurnjave, koreografisane obračune u vrelini gradova menja za preriju, šumske predele i vestern ikonografiju, fokusirajući se na legendu o čuvenoj bandi Kola Jangera i Džesija Džejmsa, a tu su i braća Miler i braća Ford.
1980 Vestern pljacka voza
Ovo je prvi Hilov projekat koji je u startu imao dobitnički loz, jer je dobro promišljen i dugo brušen. Sve je krenulo od braće Kič, Džejmsa i Stejsija, koji su još u prvoj polovini 70-ih došli na ideju da naprave film u kome će igrati Džesija i Frenka Džejmsa,. Stejsi je dao zapažen doprinos vesternu, sa likovima koji su ostali upamćeni (Dok Holidej u solidnom ostvarenju DOK Frenka Perija, ali i bizarni i potpuno otkačeni Albino Bob u SUDIJI ZA VEŠANJE Džona Hjustona). Braći Kič se u producentskom poslu pridružio Tim Cineman, koji je scenario pokazao Volteru Hilu. Braća Kič su radila i na scenariju, zajedno sa Bilom Brajdenom i Stivenom Filipom Smitom. Još pre nego što je viđen, filmskim svetom je prostrujala vest o neobičnom kastu, tačnije da se u glumačkoj ekipi nalaze četiri garniture braće. Pored braće Kič, svoje mesto u JAHAČIMA NA DUGE STAZE našli su Dejvid, Kejt i Robert Karadin (brača Janger), Denis i Rendi Kvejd (braća Miler) i Kristofer i Nikolas Gest (braća Ford). Braću Ford umalo nisu odigrali Džef i Bo Bridžis, ali je Džef tada imao problema da uskladi raspored snimanja.

Od mnogih članova glumačke ekipe i producentskog tima bilo je odricanja od procenata zarade da bi konstrukcija uspela, a film je ostvario za jedan zamrli žanr sjajan uspeh na blagajnama: bezmalo šesnaest miliona dolara na uloženih osam. Ovaj vestern bio je izuzetno uspešan i u Evropi. Samo u Francuskoj ga je videlo blizu 250 hiljada gledalaca, čemu je sigurno pomoglo i prikazivanje u Kanu. Film je dobio prilične pohvale od strane kritičara, a fanovi vesterna dobili su novu nadu ovom reafirmacijom žanra. Sam Hil bio je u svojim kreativno najboljim godinama, a JAHAČI NA DUGE STAZE smestili su se između dva sjajna filma, RATNIKA PODZEMLJA i JUŽNJAČKE UTEHE. Ovim ostvarenjem u tom trenutku Volter Hil se etablirao kao vodeći predstavnik Novog Holivuda. Mislimo ovde na stilsku rafiniranost i autorske svetonazore, nikako na hitmejkersku invaziju koju su oličavali Spilberg i Lukas.
Mesec Vestern-
Iako je bilo više verzija o ovim razbojnicima, film Voltera Hila je najdopadljiviji. Sam Hil je govorio da ceni film Frica Langa POVRATAK FRENKA DŽEJMSA (1940) sa Henrijem Fondom u naslovnoj ulozi. Nezaboravan je takođe film Filipa Kaufmana THE GREAT NORTHFIELD MINNESOTA RAID (1972) sa Klifom Robertsonom i Robertom Divalom. Hil je u JAHAČIMA NA DUGE STAZE podjednako dobro, u realističkom ključu, zahvatio članove bande u predahu, dok se bave porodičnim životom, kao i njihova međusobna razilaženja i sukobe. Pljačke vozova i banaka realizovane su na spektakularan način i uz vrhunsko rediteljsko majstorstvo.

Na Festu 1981. godine, Hilov vestern bio je jedan od najzanimljivijih naslova, a špicu i sadržaj ondašnje Hronike Festa krasila je atraktivna scena bekstva bande iz postavljene zasede, kada na konjima prolaze kroz objekte uz gomilu rasprsnutog stakla, ili kadrovi pucačkog obračuna u Nortfildu, sve to sa vanserijski odrađenim sloumoušnom, u rangu Pekinpoove DIVLJE HORDE i BEKSTVA, dok je filmofilima rastao adrenalin.

Značajan doprinos filmu dali su snimatelj Rik Vejt i kompozitor Raj Kuder.