U FATALNOJ NESANICI, posle nekih filmova koji su slabije odjeknuli ili nisu pripadali skroz njegovom prepoznatljivom rukopisu, konačno je reč o dobro obavljenom poslu, a Pol Šreder je ponovo u top formi, na tragu svojih fascinantnih studija o urbanim gubitnicima i palim anđelima iz vremena TAKSISTE (scenarista) i AMERIČKOG ŽIGOLA , recimo.
Niko tako dobro nije predstavio suštinski usamljene mušarce na životnoj raskrsnici kao Pol Šreder. Muškarce iza zidova, ispred ogledala, ogoljene i desperatne, nezasićene, suštinski nesigurne i zbunjene životom, počesto prinuđene na dramatične korake. Tako je bilo u pominjanim ostvarenjima, tako je u FATALNOJ NESANICI, a i kasnije, u novijoj fazi karijere, sa sjajnim povratničkim filmovima, sa prečasnim Tolerom (Itan Houk) u ISKUŠENIKU i Vilijamom Telom (Oskar Ajzak) u KOCKARU, gde gledamo izazove i katarze tipskih autorovih junaka.
U FATALNOJ NESANICI glumačku ekipu predvodi izvrsni i ubedljivi Vilem Dafo. Iznenađujuće je dirljiva i emotivna muzička matrica Majkla Bina, koja na uzbudljiv način podcrtava posrtanja glavnog junaka, Le Tura.
U centru zbivanja je Džon Le Tur, narko diler, koji svoj posao obavlja maltene preko volje, okrenut razmišljanjima o prošlosti, u kojoj je jedina svetla tačka bila devojka Merien (Dejna Dilejni). Emotivno prazan i očajan Le Tur pronalazi kukavnu utehu u vođenju dnevnika. Radeći na isporukama droge sve lošije, često trpi zamerke od svoje šefice En (Suzan Sarandon), koja ima ambiciju da svoj ilegalni i opasan posao zameni bavljenjem kozmetikom. Le Turov ponovni susret sa Merien, sa kojom je veza pukla između ostalog i zbog toga što je i sam bio zavisnik, ipak neće pružiti novu šansu i samo će pozlediti stare rane. Međutim, ispostaviće se da Merien ne želi novu vezu sa Le Turom, ne zbog vlastitih emocija već zbog sasvim nezavidne situacije u kojoj se našla. Smrt njene majke samo je jedna od tragičnih činjenica koje će joj kobno zamrsiti život, a za njih, pokazaće se, smrtonosne, Le Tur će saznati, nažalost, kada sve bude kasno. Njegova osveta neposrednim krivcima za smrt devojke koju je voleo, moralni je čin koji nimalo ne umanjuje bol zbog odlaska voljene osobe.
Tražeći pogodnu formu za ispovest svog junaka, Šreder se ovoga puta opredelio za format vođenja dnevnika, pa smo ponovo, kao u gore pomenutim filmovima, u prilici da na specifičan, tipično šrederovski način, uđemo u intimni svet gradskih usamljenika, koji očajnički žele da nešto učine za svoj život, ponekad utopijski nastojeći da promene svet koji ih okružuje.
Ženski likovi su ovde dobili priličan prostor. Odlična je Suzan Sarandon, ali je još zapaženija Dejna Dilejni.
Šreder je ove godine u Veneciji dobio Specijalno priznanje za karijeru, a ovim podsećanjem na tri decenije od pojave filma FATALNA NESANICA ovaj kritičar se pridružuje divljenju autoru koji traje dugo i kvalitetno.