Veličanstveni dobitnik (LOVAC NA JELENE), pa onda i najveći gubitnik (VRATA RAJA, koji je kod novih kritičara doživeo estetsku revalorizaciju) kontroverzan ali i autor čiji se opus kretao od mega vizija i upečatljivih dramskih saga uz snažni istorijski kontekst do u startu sapetih produkcija gde je mogao bez omče oko vrata da nešto prozbori o svojim počesto fanatičnim likovima sa rubova sveta i ezoterije, Majkl Ćimino debitovao je izvanredno svežim, inventivnim i prokrvljenim krimićem KALIBAR 20 ZA SPECIJALISTU (MUNJA I LAKONOGI).
Spram glumačkog ansambla u kome je glavna zvezda Klint Istvud (u čijoj je produkcijskoj kući ”Malpaso” ovaj film nastao), od koga je Ćimino zahvaljujući zalogu u vidu scenarija za KLOPKU ZA INSPEKTORA KALAHANA Teda Posta uspeo da iskamči svoju prvu režiju celovečernjeg filma, mladi talentovani filmadžija je imao nimalo lak zadatak da zauzda ultramačizam svog stara, udene mu nešto humora, travestije i otkačenjaštva, a da mu ne oduzme potpuno akcioni potencijal i žanrovsko ruho. Za partnera mu bira već uveliko razigranog i poletnog Džefa Bridžisa, koji se nametnuo kod Pitera Bogdanoviča, Roberta Bentona i Džona Hjustona.
Prijateljstvo dva luzera raste od slučajnog susreta preko zajedničke kriminalne akcije koja bi trebalo da im obezbedi lagodan život do mahom tužnog kraja, uz niz komičnih ali i akcionih prizora. Novac iz jedne od prethodnih pljačaka meta je i Munje, ali i njegovih bivših kompanjona sa kojima je u sukobu, Reda Lirija i Edija Gudija. Prva polovina 70-ih bila je izdašna u ponudi tzv. road moviea, od Ričarda Sarafijana i Stivena Spilberga (u dva navrata), do Montija Helmana i Dika Ričardsa. Ćimino se pridružio ovim filmom ceste, birajući atraktivne lokacije koje je maestralno uslikao Frenk Stenli, vrli Istvudov saradnik. Dajući svojim marginalcima iz Monatne slojevitost (od prvog kadra u kome se nađu zajedno Munja i Lakonogi, postoji njihovo međusobno gotivljenje), autor ih prati, uz evoluciju njihovog prijateljstva, sve dok nakon mnogo muka dođu do boljeg statusa. Međutim, prethodno pretučen, Lakonogi umire kad ga je sreća navodno pogledala. Ta elegična i tragična završnica dosta podseća na odnos dvojice antijunaka iz PONOĆNOG KAUBOJA Džona Šlezingera.
Film vrlo dobro funkcioniše na tri karakteristična polja za američku kinematografiju 70-ih: imamo film ceste, temeljno osmišljenu pljačku sa maskiranjem i protagoniste koji funkcionišu po buddy buddy formuli. Ipak ovo je pre svega elegična priča o luzerima koji sanjaju vlastiti američki san, maštaju o slobodi gde bi im lagodan život donela samo jedna dobro osmišljena ilegalna akcija. Neko će se, poput Munje, uvek dočekati na noge a neko poput Lakonogog, posle teških batina koje dobije, uprkos zaljubljenosti u život, neće imati sreće već na početku svog puta.
Diskretno, Ćimino pokazuje tokove američkog društva, jer Munja je veteran Korejskog rata, prekaljen i sa debelim iskustvenim bagažom u rukovanju s oružjem, koji sada, dok se njegova zemlja zaglibila u još gore krvavo blato svoje intervencionističke politike (Vijetnamski rat), hoće da uradi nešto za sebe. Lakonogi pak, željan upijanja raznovrsnih iskustava, sav poletan i napaljen, leti na krilima nove, hipi generacije.
U glumačkoj ekipi, kao članovi bande, džangrizavi i gadni poput krpelja, deluju počesti Istvudovi saradnici, Džordž Kenedi i Džofri Luis.
KALIBAR 20 ZA SPECIJALISTU imao je lepe rezultate gledanosti u Americi (25 miliona dolara zarade na skoro deset puta manji budžet), a za jugoslovenske bioskope otkupio ga je Ineks film.