P

rica pocinje 208. g.p.n.e. kada je Kinom vladala mocna dinastija Han i obuhvata period imenovanja ministra Cao-Caoa koji je, dekretom tadasnjeg cara, dobio zadatak da ugusi toboznju pobunu feudalaca na jugu zemlje.

Posle poluuspesne reziserske karijere u Americi, Dzon Vu se, poput zalutalog lista odnesenog holivudskim vetrovima, konacno vratio svojoj azijskoj gori na najimpresivniji moguci nacin.

Crpeci inspiraciju od svojih americkih uzora, prvenstveno u delima Martina Skorsezea i Sema Pekinpoa, Dzon Vu je, vec u svojoj honkonskoj fazi, redefinisao zanr akcionog filma unoseci u njega, do tad nevidjenu, koreografsku minucioznost vatrenih okrsaja, oplemenjenih specificnom sentimentalnoscu izmedju likova.Red-Cliff

Period od 1986. do 1992. god. obelezila su sve sama remek dela od “BETTER TOMORROW” preko “THE KILLER” pa sve do apsolutnog vrhunca Vuovog filmskog stvaralastva olicenog u “HARD-BOILED”. Ovaj poslednji spada u sam klasik zanra (po mom misljenju najbolji akcioni film u istoriji dosadasnje kinematografije) koji je sebi obezbedio mesto u filmskoj galeriji vecnosti zahvaljujuci neverovatnoj akcionoj sekvenci koja je smestena u porodilistu(!?) i traje bez prestanka duze od 40 minuta!

Ako sagledamo dosadasnji Vuov rad u Holivdu koji zahteva potpuno postovanje pravila igre ciji temelj cini stroga kontrola produkcije i shvatanje filma kao robe gde je upliv artistickih stremljenja sto manje pozeljan, onda je sasvim razumljivo zasto se takva autorska velicina kao Dzon Vu, ipak, morala vratiti u rodnu Kinu odakle je i krenula njegova svetska slava.

“RED CLIFF” u potpunosti to potvrdjuje. Raskosno kretanje kamere, izuzetna koloritnost scena, mastoviti prikazi nadrealnih vojnih strategija i sveprozimajuci pesnicki senzibilitet Vuove rezije cine “RED CLIFF” pravim filmskim dozivljajem. I, ako bi se za “RED CLIFF” moglo reci da spada u red epskih spektakala koji se u poslednjim godinama obavezno nalaze u redovnoj kineskoj filmskoj ponudi, on je mnogo vise poema u pokretnim slikama sa naglasenom muzikalnoscu u pripovedackom postupku. Primer je scena u kojoj se dvojica glavnih likova upoznaju, ne kroz uobicajeni razgovor nego svirajuci “kvin”, drevni kineski zicani instrument, gde note koje izlaze iz njega sublimiraju osecanja nemih sagovornika. Ovo je samo jedna od Vuovih odlika koje se jos ogledaju, a nije ih lisen ni “RED CLIFF”, u cestom koriscenju golubova kao njegovog prepoznatljivog simbolickog elementa.

red_cliff_poster newTreba pomenuti i to da centralno mesto u gotovo svim Vuovim znacajnijim filmovima zauzimaju jaki i uzviseno pozrtvovani zenski likovi koji svojom hrabroscu bitno menju tok dogadjaja. U ovom slucaju zena generala Zo Jua odlazi bez icijeg znanja u neprijateljske redove moleci ministra Cao-Caoa da prekine rat protiv juznih zemalja.
Medjutim, ono sto moze zasmetati vecem broju gledalaca kod “RED CLIFF”-a jeste deciji idealizam i uopste jedan infantilan Vuov odnos prema moralu i prijateljstvu.

I pored toga, “RED CLIFF” dise punim plucima nesputane reziserske snage i umeca i predstavlja revitalizaciju Vuovog autorstva ciji duh, ocigledno, nije mogao da dostigne pun polet u mediokritetskom Holivudu.