„Apokalipsa danas” je film iz 1979. godine koji je režirao Frensis Ford Kopola. Film krasi fantastičan scenario, proverena glumačka ekipa i velika hrabrost reditelja da se upusti u takav projekat iako se ekipa tokom snimanja susretala sa raznoraznim poteškoćama koje su morali da prebrode kao i sa primetnim pritiskom javnosti. Snimanje je propraćeno budnim okom novinara Planirano je da film bude sniman 16 nedelja , međutim odužilo se na 16 meseci. Lokacija na kojoj je snimano su Filipini.

Apocalypse now screenshot

Tokom gledanja nemoguće je ne primetiti snagu scenarija kojom film odiše. Kostur radnje čine knjiga Džozefa Konrada „Srce tame“ i Homerova „Odiseja“. Potrebno je napomenuti da je još ranije postojala ideja da se snimi film po knjizi Džozefa Konrada od strane raznih filmskih velikana među kojima je Orson Vels najzvučnije ime. Međutim, svaki pokušaj je rezultirao neuspehom. To uspeva dosta kasnije Frensis Ford Kopola koji je uz Džona Miliusa i scenarista ovog ostvarenja. Za razliku od Konradove knjige koja prati glavnog junaka kapetana koji plovi rekom Kongo u potrazi za gospodinom Kurcem, trgovcem slonovače, Kopola seli priču u Vijetnam i za glavnog junaka ima kapetana američkih marinaca koji sa svojom posadom plovi u potrazi za odbeglim pukovnikom Kurcem po naređenju da ga likvidira. Tokom tog putovanja primetni su homerovski motivi u vidu iskušenja i prepreka koje ih snalaze.Prikazane su patnje, traume i nedoumice vojnika i stanovništva prouzrokovane ratom u Vijetnamu. Kopola „u hodu“ tokom snimanja filma prepravlja i dopunjava scenario kako bi na što verodostojniji način publici dočarao situacije kroz koje junaci prolaze. Pokušava da prikaže snagu koja je potrebna kapetanu Vilardu da se izbori sa samim sobom i izvrši svoj zadatak.  Primetne su različite kulture, potpuno drugačiji narodi i običaji i u tom sudaru različitih svetova u ratu progutanim Vijetnamom primecujemo da su želja za preživljavanjem i slobodom ono što povezuje sve narode.

Glumci kojima je poveren zadatak na više nego verodostojan način izneli su svoje uloge. Ulogu glavnog junaka, kapetana Vilarda, Kopola u početku dodeljuje Harviju Kajtelu ali ubrzo usled nezadovoljstva menja tu odluku i odlučuje se za Martina Šina. Kod ostalih podela nije se dvoumio pa se tako odlučuje da Marlon Brando glumi pukovnika Voltera Kurca, dok posadu broda sačinjavaju Sem Botems, Albert Hol, Frederik Forest i u to vreme četrnaestogodišnji Lorens Fišbrn. Pored njih u filmu se takođe pojavljuju velike zvezde poput Harisona Forda, Roberta Duvala i Denisa Hupera koji svojim epizodnim ulogama ostavljaju veliki trag i daju svoj lični pečat ovom ostvarenju. Pored profesionalnih glumaca u filmu ucestvuju piloti i vojnici filipinske vojske.Bogatu glumačku ekipu su takođe sačinjavali brojni kaskaderi i lokalna domorodačka plemena.Tokom snimanja glumci su se susretali sa raznim nedaćama poput činjenice da je Martin Šin doživeo srčani udar.Takođe, Kopola se susreće sa problemom u vezi Marlona Branda. Naime, proslavljeni glumac usled probijanja svih vremenskih rokova preti kako će napustiti projekat u koji se u tom trenutku nije ni uključio. Reditelj i scenarista uspeva da se izbori ne samo sa ovim nego i sa još mnogobrojnim problemima vezanim za ostatak glumačke ekipe i u potpunosti prevazilazi sve prepreke.

apokalipsa sada

Kopola pokazuje ogromnu smelost kada se opredeljuje za snimanje ovakvog projekta. Kada Frensis Ford Kopola dolazi kod filmskih studija u potrazi za parama kako bi snimio film rat u Vijetnmu je u toku. Ni jedan studio u to vreme nije zainteresovan da finansira film o Vijetnamu koliko iz bezbednosnih toliko i iz patriotskih razloga. Kopoli ništa drugo ne preostaje nego da sam finansira svoj film. On se odlučuje za veoma riskantan potez i ulaže sav novac koji je zaradio tokom svoje karijere i istovremeno diže kredit u banci. Međutim, tek kada se upušta u projekat shvata njegovu istinsku veličinu koja je znatno prevazilazila njegova očekivanja. Dok ga mediji širom Amerike ismevaju i blate njegovo ime on vredno radi u džunglama filipinskih ostrva na svom filmu.

Ta kombinacija scenarija, glumaca i njegove smelosti se Kopoli u potpunosti isplaćuje.Kada je završen, film je odjeknuo štampom i svetskim bioskopima zaradivši preko 150 miliona dolara. Prigrabio je uz to jos dva Oskara i Zlatnu Palmu u Kanu, ali možda i najveće priznanje od svih a to je da je obeležio jednu epohu i ostavio dubok trag u filmskoj istoriji.

Aleksandar Radisic
Studiram engleski, volim filmove, sport, knjige, plasim se ajkula i ne podnosim Kristijana Ronalda... klasican mladi covek