Armand (Keith Carradine) i Gabriel (Harvei Keitel) su francuski vojnici pod Napoleonom. Trivijalna svađa između njih eskalira u doživotnu nelagodu, i, kako rat besni, oficiri se sukobljavaju iznova, i njihovo rivalstvo i međusobna mržnja nastavljaju da rastu, čak i kada početni uzrok njihovog suparništva bude bio zaboravljen.

Gabriel je zatvorenik svoje mržnje. On samo vidi dva puta. On mora ubiti ili biti ubijen. Keith Carradine igra drugog čoveka u dvoboju, koji brani svoju čast i nastavlja da se bori. Fascinantna priča o ljudskom nasilju u sebi. Film se bavi temama hrabrosti, sudbine, neminovnosti, predrasude, časti. Dvoboji se održavaju na otvorenim, zatvorenim, vlažnim i suvim prostorima, Scott veoma dobro stvara napeto okruženje. Tmurni pejzaži, magla, kišom namokrena polja, mračni oblaci, intuitivno deluju kao zatvoreni horizonti sudbine za dva glavna junaka, kao da ne mogu pobeći od svoje sudbine, koja je nastala slučajnim spletom okolnosti.

Scena dvoboja

Čast i uzaludnost borbe su ono o čemu se najviše radi u Duelistima. Ako želite, možete uživati gledajući seriju dobro organizovanih borbi između dva vojnika, gde je svako tvrdoglav na svoj različit način. Svako od njih ima i nešto drugačije ideje o časti, ali su one i dovoljno kompatibilne da ih stalno vraćaju u borbu. To skoro da uništava njihove živote. Ostaje poruka da su ratovi (bilo lični ili politički) na kraju uzaludni i bez zasluga. Besmislena beskrajna borba. U dvoboju koji nikad ne prestaje oni zaboravljaju ko je agresor, a ko žrtva. Borbene linije i taktike su napuštene zbog krajnjeg ličnog zadovoljstva, smrti.

Izvorna kratka priča filma Džozefa Konrada je zasnovana na istinitoj priči o dva francuska oficira koji su se redovno borili u pravim dvobojima tokom vladavine Napoleona. Priča je iz “Enciklopedije mača”, i ovi duelisti, na kojima su se zasnivali glavni junaci filma, odradili su svoj prvi dvoboj 1794. godine. Međutim, nije se na tome završilo, bilo je još tridesetak u narednih dvadeset godina. Dva oficira su se borili na razne načine: konjički i pešački stil, sa hladnim i vatrenim oružjem. Zanimljivo, da je pored ove priče, dodatna inspiracija za ovaj film je Gorštak, legendarni film iz 1986. godine.

Scena iz filma Duelisti

Inače ovo je prvi dugometražni igrani film reditelja Ridlija Skota, koji je osvojio nagradu za najbolji film na 30. festivalu u Kanu 1977. godine. Upečatljiv rediteljski debi koji se bavi se temama časti, opsesije i nasilja. Fotografija dosta podseća na film ‘Barry Lyndon‘ Stenli Kjubrika, koji je izašao dve godine pre Duelista.

Zbog ograničenog budžeta i njegove volje da se pojavi u filmu, plata Albert Finney-a za ovaj film bila je flaša šampanjca.

Armand: “Zadržali ste me ovom dvoboju 15 godina. Nikada neću raditi ono što vi od mene tražite. Jednostavno ću vas proglasiti mrtvim.”

Dvoboj Ridli Skot